Сдружение „Българско общество за лаканианска психоанализа"
Association"Société bulgare de psychanalyse lacaniennе"
Е-mail : bolp-info@sbpl.bg
Дискусионна среща на Училищната лаборатория
На 27 октомври, 2017 година се състоя първата дискусионна среща в пространството на Училищната лаборатория. Темата, която беше поставена за фокус: "Приобщаването на субекта към образованието и/или приобщаването на образованието към субекта" се изведе като актуална в полето на образованието, новите нормативни промени и новите задачи на учителите и специалистите в детските градини и училищата още от предходните обсъждания на случаи на деца със специфични нужди в събитията на Училищната лаборатория.
Срещите с тези деца не могат да изполват прилагането на готови отговори или разписани регламенти в образователната система, а изискват индивидуално подхождане към всяко дете и изработване на начина за неговото обучение и мястото му в училище. Същото става възможно когато участниците в грижите за детето работят заедно и споделят личните си затруднения, но и това, което са открили в социалната си връзка с това конкретно дете в училище. Клиничният подход за разбиране на поведението на детето се използва от практикуващите в училище, за да намерят решение на сложни потребности на детето от една страна и изискванията на системата от друга.
Имахме възможност около час и половина да разговаряме като всеки от участниците, сподели своя опит в срещата си с деца, учители, родители и със самата институция на училището. Всяка едно изказано мнение и позиция беше интересно от гледна точка на различната позиция, от която участниците се изказваха: на родител, на учител, на психолог, на ресурсен учител, на партньор от неправителствена организация, на член на управление на ресурсен център.
Теми, които се появиха: "незнанието в училище, което се оценява като неуспех и несправяне", "подкрепата и мястото за подкрепа, кой и как подкрепя, опасността от повторна изолация", "неприемането на детето от учителите и родителите на другите деца","психолозите в училище и докъде стига клинчиния подход","приобщаване на всяко цена?","необходимостта от външен партньор за училището","родителите и тяхното участие".
Целта на дискусионната среща беше не да изведе или представи добър модел, а даде възможност да се отвори пространство за споделяне на различния опит и различните гледни точки към предизвикателните въпроси в съвременното образование. Свидетелствата на тази различност за нас, в Българското общество за лаканианска психоанализа, е онова, което би могло да подкрепи търсенето на възможния път за всеки един субект да бъде включен, приобщен в образованието, както и на всеки един от специалистите в образованието да намерят онези малки стъпки към включването и приобщаването на субекта.
Анет Маринова и Десислава Иванова