Ерик Лоран - Институция на фантазма, фантазми на институцията

Ерик Лоран

Институция на фантазма, фантазми на институцията

 

Не е възможно в школа, която се опира на учението на Лакан, да не се държи на текста „Семейните комплекси” (Les complexes familiaux) за едно въвеждане в семейната институция. Този текст дава новости за психоаналитиците, които често имат склонност да мислят за семейството, свеждайки го до бащата и до майката. В „Семейните комплекси” Лакан ни запознава с една крайно неразгадаема черта на това, което се нарича семейство, особено едно съвременно семейство. Далеч от това да е едно опровержение, едно свеждане до биологичното семейство – баща, майка, дете – както често се случва, напротив, съвременното семейство в основата си е комплекс.

СЪВРЕМЕННОТО СЕМЕЙСТВО - ГИЛ КАРОЗ

Въведение: упадъкът на бащата

Фройд имаше предчувствие за факта, че традиционното семейство в нашата култура е на път да изчезне. Ето защо той създаде това, което Лакан нарече „един идеологически Едип”. От една определена гледна точка е възможно Едиповият комплекс да се разглежда като един не-религиозен заместител на бащата като централна фигура в традиционното семейство по начина, по който той е възприеман в повечето религии. Така, парадоксално, митът за убийството на бащата, предложен от Фройд, е бил един опит да се спаси бащата, защото както знаем, това убийство прави бащата още по-присъстващ във формата на Свръхаз-а. Обаче, бащата не оцеля. 

„СИГУРНОСТТА НА ХИСТЕРИЯТА” - ЕРИК ЛОРАН

„Сигурността на хистерията”

(Един безспорен случай на хистерия)

Ерик Лоран

Ще въведа първия от тези въпроси чрез това, което научих от един субект, разтревожен пациент, М. А. Б. В. И.О., както казват американците: Млад, Атрактивен, Богат, Вербален, Интелигентен и Общителен. Тя е доста млада, всъщност е на четири години. Дойде да ме види, защото преминаваше през един етап на безпокойство, оформен около страх от падане и серия от кошмари, чието съдържание не можеше в действителност да обясни.

Lire la suite : „СИГУРНОСТТА НА ХИСТЕРИЯТА” - ЕРИК ЛОРАН

Тялото на хистеричката – Женското тяло: Флоренсия Фариас

Тялото на хистеричката – Женското тяло

Флоренсия Фариас

„Загадката на говорещото тяло”: това е заглавието на следващата ни Клинична среща. Това са означаващи, които веднага ни препращат към загадката на хистерията, както и на женското наслаждение – тялото е въвлечено и в двете.

Така, кое тяло? Кое е тялото, от което се интересува психоанализата? Още от началото Фройд подчерта, че несъзнаваното има ефекти върху тялото. Така че, когато говорим за тялото, ние не се отнасяме към организма, с който сме надарени: трябва да различаваме тялото от биологичния организъм и от субекта.

Lire la suite : Тялото на хистеричката – Женското тяло: Флоренсия Фариас

(EN) ЖАК ЛАКАН

 

Lacan was born in Paris, the eldest of Emilie and Alfred Lacan's three children. His father was a successful soap and oils salesman. His mother was ardently Catholic—his younger brother went to a monastery in 1929 and Lacan attended the Jesuit Collège Stanislas. During the early 1920s, Lacan attended right-wing Action Française political meetings and met the founder, Charles Maurras. By the mid-1920s, Lacan had become dissatisfied with religion and quarreled with his family over it.[3][4]

Lire la suite : (EN) ЖАК ЛАКАН

template-joomspirit