Ерик Лоран - Институция на фантазма, фантазми на институцията

Ерик Лоран

Институция на фантазма, фантазми на институцията

 

Не е възможно в школа, която се опира на учението на Лакан, да не се държи на текста „Семейните комплекси” (Les complexes familiaux) за едно въвеждане в семейната институция. Този текст дава новости за психоаналитиците, които често имат склонност да мислят за семейството, свеждайки го до бащата и до майката. В „Семейните комплекси” Лакан ни запознава с една крайно неразгадаема черта на това, което се нарича семейство, особено едно съвременно семейство. Далеч от това да е едно опровержение, едно свеждане до биологичното семейство – баща, майка, дете – както често се случва, напротив, съвременното семейство в основата си е комплекс.

СЪВРЕМЕННОТО СЕМЕЙСТВО - ГИЛ КАРОЗ

Въведение: упадъкът на бащата

Фройд имаше предчувствие за факта, че традиционното семейство в нашата култура е на път да изчезне. Ето защо той създаде това, което Лакан нарече „един идеологически Едип”. От една определена гледна точка е възможно Едиповият комплекс да се разглежда като един не-религиозен заместител на бащата като централна фигура в традиционното семейство по начина, по който той е възприеман в повечето религии. Така, парадоксално, митът за убийството на бащата, предложен от Фройд, е бил един опит да се спаси бащата, защото както знаем, това убийство прави бащата още по-присъстващ във формата на Свръхаз-а. Обаче, бащата не оцеля. 

„СИГУРНОСТТА НА ХИСТЕРИЯТА” - ЕРИК ЛОРАН

„Сигурността на хистерията”

(Един безспорен случай на хистерия)

Ерик Лоран

Ще въведа първия от тези въпроси чрез това, което научих от един субект, разтревожен пациент, М. А. Б. В. И.О., както казват американците: Млад, Атрактивен, Богат, Вербален, Интелигентен и Общителен. Тя е доста млада, всъщност е на четири години. Дойде да ме види, защото преминаваше през един етап на безпокойство, оформен около страх от падане и серия от кошмари, чието съдържание не можеше в действителност да обясни.

Прочети още...

(EN) Interpretation Beyond the Pleasure Principle: Jean-Louis Gault

Interpretation Beyond the Pleasure Principle
Jean-Louis Gault


Our reflection on interpretation remains marked by the talk given by Jacques-Alain Miller during the Study Days of the School in the Autumn of 1995. This intervention, entitled ‘Interpretation in Reverse’, went against the grain of an opinion commonly shared by analysts about the place of interpretation in the analytical act. It had always been established that psychoanalysis has to do with the practice of interpretation, for which the task depends on the analyst who directs the treatment. From the beginning, it was considered that in an analysis, the one who interprets is the analyst.

Contrary to this widespread notion, Jacques-Alain Miller addresses his listeners making resound some surprising remarks.

Прочети още...

Тялото на хистеричката – Женското тяло: Флоренсия Фариас

Тялото на хистеричката – Женското тяло

Флоренсия Фариас

„Загадката на говорещото тяло”: това е заглавието на следващата ни Клинична среща. Това са означаващи, които веднага ни препращат към загадката на хистерията, както и на женското наслаждение – тялото е въвлечено и в двете.

Така, кое тяло? Кое е тялото, от което се интересува психоанализата? Още от началото Фройд подчерта, че несъзнаваното има ефекти върху тялото. Така че, когато говорим за тялото, ние не се отнасяме към организма, с който сме надарени: трябва да различаваме тялото от биологичния организъм и от субекта.

Прочети още...

(EN) ЖАК ЛАКАН

 

Lacan was born in Paris, the eldest of Emilie and Alfred Lacan's three children. His father was a successful soap and oils salesman. His mother was ardently Catholic—his younger brother went to a monastery in 1929 and Lacan attended the Jesuit Collège Stanislas. During the early 1920s, Lacan attended right-wing Action Française political meetings and met the founder, Charles Maurras. By the mid-1920s, Lacan had become dissatisfied with religion and quarreled with his family over it.[3][4]

Прочети още...

(EN) Unconscious and Interpretation: Anne Lysy-Stevens

Unconscious and Interpretation
Anne Lysy-Stevens

 

This text, based on my introductory presentation from the “Knottings”[1] Seminar held in Tel Aviv in November 2008, reflects the position I had reached at the start of our year’s work. I have been trying to locate the conceptual framework in which interpretation is situated in Lacan’s teaching by rereading some of the fundamental texts and by relying heavily on Jacques-Alain Miller’s lectures, which clarify the logic of Lacan’s teaching. I will certainly not be covering every detail of this trajectory here. Instead, in the first part, I will present you with some of the findings it led me to, and in the second part we will pause together at a specific moment, the lectures of 1975 which seem to me a most enlightening way of approaching Lacan’s final teaching. The hypothesis that has served me as Ariadne’s thread through this investigation is the tight correlation between two concepts, unconscious and interpretation.

Прочети още...

template-joomspirit