Клинична програма “Детето и неговите симптоми” Модул 4/18 «Преносът в институцията и присъствието на аналитика»

                                  

 

Модул 4

«Преносът в институцията и присъствието на аналитика»

Гост-лектор – Клодин Валет-Дамас

Психоаналитик, член на Школата на фройдистката кауза,  Бивш председател на Интердисциплинарен център за детето

29–30 Септември 2018, ЕСЕНС Център - София, ул. „6-ти Септември“ 37

 

Време на провеждане: събота, 29 септември - от 9.30 до 17.00 ч. и неделя, 30 септември - от 10.00 до 12.00

Вход: 20 лв.

 

АРГУМЕНТ

Ще пристъпя към избраната тема, позовавайки се на опита от въвеждането на клинична практика с лаканианска ориентация в един център, посрещащ субекти с психично страдание, и уроците, които се опитах да извлека от този опит през призмата на понятията, разработени от Жак Лакан, касаещи „преносът в институцията“.

Преносът е едно от основните понятия на Фройд, на което той отрежда водещо място в изобретяването на психоанализата.

Установяването на пренос от говорещото същество, което страда, към Другия, към личността на аналитика и оттам към този, който го придружава, цели чрез адресираната реч и боравенето с нея, в и чрез аналитичния дискурс, да позволи за говорещото същество да се очертае изход.

Преносът в институцията представлява начина, чрез който практикуващият, ориентиран от лаканианската психоанализа, забелязва преноса и го произвежда, и след като това се случи, той си служи с него, за да действа така, че младият човек да може да намери път в безизходицата, в която неговата жестокост и неговото страдание го оставят.

В началото на своето учение, Лакан казва, че аналитикът трябва да изпълнява функция на трети в преноса, а не да създава връзка, основаваща се на реципрочност. Дуалната връзка дава възможност да се мисли за преноса единствено в неговото въображаемо измерение, което го превръща във вид на съпротива към лечението. Преносът чрез пътя на символичното подкрепя акта на речта, който единствен е способен да постигне промяна.

За да изучава това, Жак Лакан се опира в своя Семинар I, Технически ръкописи на Фройд, върху два случая на психотични деца: случая Дик на Мелани Клайн и случая на „детето вълк“ на Розин Льофор. Тези две деца са оставени на реалното без достъп до посредничеството на Другия. Посредством тези два случая той ще покаже същностната функция на речта и „ползата от символичната ситуация на Едипа“.

Изхождайки оттам, Лакан непрекъснато ще се занимава с безизходицата на функцията на речта и символичния процес тогава, когато те не работят.

Този път ще го отведе към края на неговото учение до това да създаде и да назове чрез неологизма parlêtre (говорещо-същество)едно ново несъзнавано. Това ново несъзнавано не предполага вече пренос към знанието, предполагано у Другия относно неговото психично страдание, а пренос, чувствителен към присъствието на този, който го слуша каквото и да казва чрез свързаната реч, която произвежда смисъл, но преди всичко чрез тази, която е извън смисъла, от логореята до речта, сведена до своя „остатък“ [trognon].

Тази нова модалност на преноса позволява появата на уникални срещи, които преобръщат клиничния подход.

Това присъствие на практикуващия, ориентиран от аналитичния дискурс, е като никое друго. То предлага специфичен прием на младия човек в институцията и допринася неговите малки и големи изобретения, различни за всяко едно дете и юноша, посрещнати в нея, да придобият значимост.

Клодин Валет-Дамас

 

Литература

Freud S., La technique psychanalytique, Paris, PUF.

« La dynamique du transfert » et « Observation sur l’amour de transfert ».

Lacan J., Le Séminaire, livre I, Les écrits techniques de Freud, Paris, Seuil.

Cas Dick et cas L’enfant au loup

 

ПРОГРАМА

29-30 септември 2018

 

Събота 29 Септември

09.30 – 10.00              Регистрация

10.00 – 10.15              Откриване –  Весела Банова, член на УС на БОЛП и отговорник на Лабораторията към СИЕН „Дето и неговите симптоми”

10.15  – 12.00            Експозе на Клодин-Валет Дамас и дискусия

12.00 – 14.00              Обедна почивка

14.00 – 15.15              Ивелина Илиева, ерготерапевт в ДЦДМ в Русе:

                                    Преси има въпрос

15.15 – 15.45              Почивка

15.45 – 17.00              Яна Мандаждиева, психолог в Център „Корабче с крила“, Бургас

                                    Накратко за „Корабче с крила“

 

Неделя 22 април

10.00 – 11.30              Евелина Станулова, училищен психолог, София

                                    Алиса

11.30 - 12.00               Обсъждане и приемане на тема за учебната 2019 г. на лабораторията „Детето и неговите симптоми“

 

Таксата от 20 лева се заплаща на място, преди започването на модула или по банков път след заявка на електронния адрес на БОЛП,

Банкова сметка:
Първа инвестиционна банка
IBANBG 51FINV91501015880014
BICFINVBGSF / основание за плащане – такса семинар

 

Е-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.                                                                      Url: http://sbpl.bg

template-joomspirit